Historien om
urbanisasjonen Ciudad Quesada er ikke bare historien om en kunstig ferieby. Det er også historien om én manns
ubendige ønske om å skape seg sin egen
by, og å gjøre seg og sin familie rik. Denne mannen heter Justo Quesada Samper, og han startet det
hele med to
tomme hender.
Hans
eget favorittordspråk "Du kan ikke tape det som du ikke har" har
gjort ham i stand til å gi seg i kast
med det umulige gang på gang.
Hans første møte med myndighetene gikk ikke
så veldig bra. Uten at han hadde verken
land eller penger ble han brutalt kastet ut av
borgermesteren i Torreviejas kontor da han lanserte sine
planer om å bygge en egen urbanisasjon. Torrevieja trengte så visst
ikke en bondejypling til å utvikle
urbanisasjoner for dem. De hadde egne
planer og egne byplanleggere.
|
Justo Quesada lot seg
ikke stoppe av dette. Han begynte å kjøpe tomter i utkanten av Torrevieja. Han klarte å kjøpe åtte hundre
tusen mål jordbruksland fra forskjellige
familier, uten å ha en eneste pesetas, kun med garantier om fullt oppgjør innen tre måneder.
Prisen på dette landet lå på mellom 3 og
5 pesetas per kvadratmeter. Han klarte å
få regulert om alt dette landet slik at det kunne bebygges, og begynte å selge det igjen til utenlandske investorer.
På disse transaksjonene tjente Justo
Quesada flere titalls millioner pesetas, og han hadde nå penger til å utvikle det området han
likte best,
området som i dag heter
Ciudad Quesada.
Som landarbeider hadde han lagt merke til at i disse
sydvendte åsene frøs aldri avlingen om
vinteren. Dette tok han som et tegn på at klimaet var spesielt godt her, og dette var grunnen til at han
beholdt det. Nå kunne han fortelle
Torreviejas borgermester at han hadde land, og at han hadde midler til å utvikle det. I tillegg hadde
han detaljerte planer for bebyggelse og
infrastruktur. Borgermester ga nå sin offisielle støtte til prosjektet.
Flyplass og
golfbane For å gjøre sin ferieby attraktiv for velstående utlendinger
innså Justo at han måtte bygge mer enn
bare byen. Han reiset til det sivile luftfartsverket i Madrid for å forhøre seg om mulighetene
for å bygge en egen flyplass. Med seg
til dette møtet hadde han ingenting annet enn en tegning av området, inntegnet en flyplasstripe. Så
vanskelig som alt virker i Spania, er
det likevel åpenbart enkelt å lage seg en flyplass. Etter litt diskusjon om vindretninger fikk
Justo Quesada tillatelse til å bygge
flyplassen sin. Området var allerede undersøkt for nettopp dette formål, og det var ingenting i veien
for å gi tillatelse.
Resultatet ble Real
Aero Club Quesada.
Neste steg var å designe en 18-hulls golfbane. Dette
gjorde Justo selv ved å tegne ut
layouten på forskjellige ark som han teipet sammen. Denne opprinnelige tegningen dannet grunnlaget for
golfbanen som eksisterer i dag. Justo
Quesada hadde ingen begreper om golf, og kunne overhode ikke tegne. Selv har han sagt at denne
tegningen
så ut som en rekke speilegg
som var koplet sammen av pølser.
Byggestart Justo Quesada hadde
tillatelse til å bygge femten hundre hus, signert 26 september 1973. Det eneste som manglet var
penger til å starte byggingen. Han
begynte å selge medlemskap til golfklubben, og han begynte så smått å selge tomter. For hver tomt
måtte kjøperen undertegne på ett hundre
gjeldsbrev hver til en verdi av 5 000 pesetas. Etter to år kunne kjøperen gå ut av kontrakten, og heve
en rente på 25 prosent av det innbetalte
beløpet. I denne perioden ble det solgt to hundre tomter. Med disse pengene ble det bygget et
hus. Huset ble solgt til et engelsk
ektepar, som krevde kjøpet hevet etter tre dager fordi det var ingen mennesker i området, men
derimot altfor
mange reptiler. Men det
første huset var ferdig.
Småby I dag, nesten tretti år senere,
består Ciudad Quesada av over 7 000
boliger. De en gang så steinete åssidene er frodige og grønne, og urbanisasjonen fremstår som en liten by. Innefor den
seks hundre tusen mål området finner man
alt man forventer å finne i en by. Her
er det reisebyråer, banker, butikker, restauranter, ett hotell og til og med en vannpark. Ciudad Quesada feirer sitt 30
års jubileum den 26 august. |
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar